Źródła węglowodanów w diecie czyli czym zastąpić niezdrową i tuczącą pszenicę

warzywaDo najważniejszych źródeł węglowodanów w naszej diecie należą warzywa, które są bogatym źródłem antyoksydantów (spowalniają procesy starzenia się organizmu), witamin, składników mineralnych, błonnika i enzymów. Te ostatnie występują tylko w surowych roślinach. Spożywajmy ich minimum 500g dziennie. Rośliny strączkowe (fasola, groch, cieciorka, soja) należy ograniczyć ze względu na dużą zawartość składników antyodżywczych.

Drugim źródłem węglowodanów powinny być owoce, najlepiej o niewielkiej zawartości cukru takie jak: truskawki, porzeczki, jagody, jabłka. Idealnie byłoby gdybyśmy spożywali owoce na które „jest sezon” i które rosną najbliżej miejsca naszego  zamieszkania (utopia). Dzienna porcja to około 300g. Owoców najlepiej nie łączyć z innymi produktami (ewentualnie z tłuszczem, który spowolni proces wchłaniania cukru i zmniejszy wyrzut insuliny), w najgorszym razie jedzmy je około pół godziny przed posiłkiem. Nie popijajmy ich wodą, ani nie spożywajmy jako deser natychmiast po obiedzie. Unikniemy w ten sposób  fermentacji w jelitach i nieprzyjemności ze strony układu pokarmowego.

Źródłem węglowodanów złożonych w naszym jadłospisie powinny być kasze, najlepiej bezglutenowe: jaglana (mająca jako jedyna właściwości odkwaszające organizm), gryczana, komosa ryżowa, amarantus czy ewentualnie ryż basmati. Jeżeli nie wyobrażamy sobie życia bez chleba, to wybierzmy taki, który upieczono na zakwasie z pełnoziarnistej mąki żytniej. Jeśli nie mamy do niego dostępu, spróbujmy upiec samodzielnie.

Chleb nie powinien w żadnym razie być podstawą naszego jadłospisu, a jedynie dodatkiem do 1 posiłku. 2-3 kromki dziennie zdecydowanie wystarczą.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: